Technologie zmieniają świat turystyki

Debata o turystyce i technologii
30 czerwca 2023
6 min czytania

Turystyka i technologia to temat debaty zorganizowanej 27 czerwca br. w Warszawie z inicjatywy Vasco Electronics, producenta tłumaczy elektronicznych. Jakie są wnioski z tego spotkania?

● Polacy podróżują daleko i dużo mimo kryzysu i wojny
● Technologia zmienia branżę turystyczną, jest wszechobecna, ułatwia planowanie i podróżowanie
● Perspektywa na przyszłość? Dzięki technologii oferta i usługi turystyczne będą spersonalizowane i jeszcze bardziej dostosowane do użytkowników, a doświadczenia człowiek-człowiek staną się usługą premium. 

W debacie „Turystyka i technologia” odbywającej się w formacie „okrągłego stołu” wzięli udział przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej, linii lotniczej Ryanair, Kraków5020 operatora punktów informacji turystycznej w Krakowie, agencji badawczej ARC Rynek i Opinia, Vasco oraz dziennikarze specjalizujących się w turystyce, technologiach i tematach społecznych.

– W branży turystycznej bardzo dużo się dzieje, zarówno w sensie tradycyjnym, jeżeli chodzi o zwiększenie ruchu turystycznego, cen usług czy dostępności rynków, ale także technologicznie. – powitał uczestników Jarosław Kulczycki, moderator debaty. – Poszukamy zależności między tym, co dzieje się na rynku turystycznym, a rozwojem technologii.

Turystyka, podobnie jak inne branże usługowe, zaadaptowała technologie ułatwiające kontakt i obsługę z klientem: wyszukiwanie głosowe, sztuczną inteligencję i zaawansowane rozwiązania związane z wyszukiwaniem i zakupem usług. Technologie rozpoznawania twarzy usprawniają odprawy na lotnisku, a aplikacje do obsługi podróży ułatwiają życie osób podróżujących ale też dostawców. Korzystanie z aplikacji pozwalających na wyszukiwanie interesujących punktów podróży, map online, czy tłumaczy elektronicznych, pozwalają na łatwiejsze odkrywanie nowych miejsc, smaków czy poznawania ludzi. Pandemia COVID-19 przyspieszyła niektóre z tych zachowań, zwiększając zapotrzebowanie na rozwiązania takie jak bezkontaktowe sposoby zameldowania się, których pozytywnym skutkiem ubocznym jest przyspieszenie całego procesu i brak konieczności stania w kolejce. Internet Rzeczy (IoT) wprowadził, m.in. inteligentne rozwiązania do obsługi gości w hotelach. Wirtualna rzeczywistość (VR) daje możliwość wcześniejszego doświadczenia miejsca, które znajduje się w ofercie biura podróży, a rozszerzona rzeczywistości (AR) podnosi atrakcyjność zwiedzania muzeów czy innych obiektów turystycznych.

Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej zaprezentowanych przez Joannę Węglarczyk udział turystyki w PKB Polski przed pandemią kształtował się na poziomie nieco poniżej 5%, natomiast w trakcie pandemii spadł do niecałych 3%. Przed wybuchem pandemii, w 2019 roku do Polski przyjechało ponad 21 mln. turystów, zaś w 2022 było ich prawie 16 mln. Ten wynik cofa nas do statystyk z 2014 roku.

Olga Potempa, kierowniczka działu InfoKraków odpowiadającego m.in. za punkty informacji turystycznej zaprezentowała dane z turystycznej stolicy Polski. W 2022 roku do Krakowa przyjechało 8,4 mln osób z czego 0,5 mln stanowili turyści zagraniczni. To ogromny spadek w porównaniu do okresu sprzed pandemii, czyli 2019. Wówczas do Krakowa przyjechało 14 mln osób, z czego 3 mln stanowili turyści zagraniczni.

Czytaj więcej:  Integracja pracowników Vasco

Wakacje Polaków

Blisko połowa Polaków spędzi tegoroczne wakacje wyłącznie w Polsce (48%), 7% wyłącznie za granicą, 20% zarówno w Polsce i za granicą. 12% jeszcze nie wie czy i dokąd wyjedzie, a 12% nie planuje wakacyjnego wyjazdu w ogóle. Polacy, którzy w tym roku nie planują żadnego wyjazdu, jako powód najczęściej wskazują brak wystarczających funduszy (77%) – tak wynika z badania zrealizowanego na miesiąc przed wakacjami na zlecenie Vasco Electronics przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinie. Wyniki sondażu podczas debaty zaprezentował Adam Czarnecki.

Ponad połowa wyjeżdżających za granicę (53%) woli organizować wakacje samodzielnie, a 42% korzysta z pomocy biur podróży lub pośredników. Podróżujący za granicę wybierają samodzielną organizację, ponieważ lubią to robić (67%) oraz daje im to kontrolę nad planem wyjazdu (43%). Wyjazdy zorganizowane najczęściej wybierane są przez ankietowanych, którzy nie chcą martwić się o przygotowywanie wypoczynku (72%) oraz lubią mieć zaplanowany czas (51%).

Polacy wyjeżdżający na wakacje za granicę, najchętniej wybierają kierunki Europy Południowej – Hiszpanię (23%), Chorwację (21%), Włochy (20%), Grecję (20%). Tomasz Stomski z Vasco dodał, że pokrywa się to z danymi agregowanymi przez firmę – w okresie wakacyjnym zwiększa się częstotliwość użycia tłumaczeń w translatorach na języki hiszpański, włoski, chorwacki oraz turecki, ale ciągle liderami tłumaczeń są język angielski i niemiecki.

Zainteresowanie kierunkami podróży z badania potwierdziła także Alicja Wójcik-Gołębiowska z Ryanair. Hiszpania, Chorwacja, Włochy i Grecja to główne kierunki wyjazdów wakacyjnych Polaków liniami Ryanair w sezonie 2023. Tego lata Ryanair będzie działał w 37 krajach na ponad 2400 trasach, z czego blisko 10% oferty to trasy nowe.

Według Karoliny Walczowskiej z portalu Onet Podróże wzrasta zainteresowanie koleją, czego powodów upatruje w dostępności, łatwości podróżowania i przygody, która kojarzy się z podróżą pociągiem. Co ważne, ten sposób podróżowania łączy się z rosnącą świadomością potrzeby ochrony środowiska.

Jaka przyszłość turystyki?

Uczestnicy debaty zauważyli, że na drabinie potrzeb podróżowanie zajmuje wysokie miejsce. Polacy nie rezygnują z podróży nawet w czasie kryzysu i wysokiej inflacji.

Czytaj więcej:  Vasco po raz kolejny na GITEX Global w Dubaju

Próbując przewidywać przyszłość turystyki za 5 i 10 lat, uczestnicy debaty zgodnie powtarzali, że podróżowanie, przede wszystkim będzie łatwiejsze i jeszcze bardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb turystów. Pojawiły się obawy związane z rosnącym wykorzystaniem technologii w turystyce, co może prowadzić do wykluczenia cyfrowego seniorów.

– Pokolenie naszych rodziców uczy się korzystania z technologii od swoich wnuków, chcąc pozostać z nimi w kontakcie. Natomiast grupa 70+ jest już bardziej wykluczona cyfrowo i jest do niej trudniej dotrzeć – powiedziała Diana Kisiala z portalu Technosenior.pl

Bariera technologiczna nie dotyczy jednak tylko seniorów, ale także osób, które na co dzień nie mają zbyt często do czynienia z nowymi technologiami, ponieważ żyją poza miastem, gdzie niektóre z technologii nie są im potrzebne.

– Wykluczenie cyfrowe dotyczy nie tylko seniorów, ale też mieszkańców małych miejscowości – zaznaczyła Klaudia Zawistowska, z portalu Turyści.pl – Osoby, które wychowały się w trochę innych realiach, obawiające się nowości, również są dotykane wykluczeniem cyfrowym.

Inną barierą, którą trzeba pokonywać podróżując jest bariera językowa. Poznawanie nowych miejsc, kultur wymaga przełamywania strachu przed rozmową z osobą, która niekoniecznie mówi w języku, który znamy. Tutaj z pomocą przychodzą aplikacje tłumaczące i translatory mowy.

Aplikacje mobilne, które Ryanair rozwija od 2014 roku pozwalają na zakup nie tylko biletów lotniczych, ale także rezerwacje hotelu, samochodu czy atrakcji turystycznych w miejscu docelowym Jest to odpowiedź na oczekiwania klientów aby usługi były w jednym miejscu i w takim kierunku zdążają wszystkie firmy w branży.

Nie ma wątpliwości, że turystyka będzie się rozwijała, ale w pewnym momencie przekroczy możliwości miast. Przykładem jest Wenecja, która wprowadziła limity turystów. Być może sztuczna inteligencja pozwoli zaplanować wyjazd podpowiadając gdzie i kiedy pojechać, by
unikać długich kolejek do atrakcji turystycznych.

Z perspektywy konsumentów, należy zadać pytanie: do jakiego stopnia jesteśmy uzależnieni od technologii, w momencie, w którym telefon stał się centrum sterowania i podstawą naszej tożsamości cyfrowej. Jesteśmy „przebodźcowani” i paradoksalnie wyjeżdżamy po to, żeby choć na chwilę uciec od technologii, z której jednak korzystamy żeby móc wyjechać.

Uczestnicy debaty Vasco postawili tezę, że ceną za ułatwienia technologiczne, w szczególności związane ze sztuczną inteligencją, której usługi zastępują człowieka, będzie sytuacja, że doświadczenia człowiek – człowiek staną się w przyszłości usługą premium.

PODOBNE WPISY

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

3 min czytania
Podróż kamperem to wolność i odkrywanie świata na własnych zasadach. A prawdziwy komfort i niezależność zaczynają się, gdy rozumiemy każdą osobę napotkaną na naszej drodze. Wtedy nawet zwykła rozmowa otwiera przed nami nowe możliwości – tak brzmi przesłanie aktualnej kampanii Vasco Electronics. Ta polska marka od lat pomaga przełamywać bariery językowe na całym globie. Jej…

Polacy na wakacjach chcą mówić w lokalnych językach. Najchętniej wybierają Hiszpanię i Włochy

Polacy na wakacjach chcą mówić w lokalnych językach. Najchętniej wybierają Hiszpanię i Włochy

5 min czytania
Zamiast szybkich objazdówek i zaliczania kolejnych punktów na mapie, coraz częściej w podróży szukamy głębszego kontaktu z lokalną kulturą. Hiszpania i Włochy to dwa najpopularniejsze kierunki wakacyjne latem 2025 wśród osób rezerwujących wyjazd w formule Lot+Hotel  – wynika z danych internetowego biura podróży eSky.pl. Polacy na miejscu coraz częściej wybierają komunikację w języku włoskim lub…

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

3 min czytania
Vasco Electronics zostało wyróżnione jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu. Najnowszy produkt marki Vasco Translator E1 otrzymał Red Dot Award: Product Design 2025 w kategorii Communication Technology, zdobywając jednocześnie najwyższe odznaczenie konkursu – Red Dot: Best of the Best. Równocześnie produkty Vasco zostały docenione także w międzynarodowym konkursie MUSE Design Awards. Red Dot…

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

3 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, dołącza do Pawilonu Polski na Expo 2025 w Osace jako jego oficjalny Partner. Przez pół roku urządzenia producenta będą przełamywać bariery językowe, umożliwiając gościom Pawilonu Polskiego komunikację w ponad 100 językach. Od rozmów biznesowych po interakcje z odwiedzającymi – Vasco stanie się cennym wsparciem…

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

3 min czytania
Rok 2024 dla Vasco Electronics, europejskiego lidera rynku tłumaczy elektronicznych, był okresem intensywnego wzrostu. Firma zwiększyła sprzedaż o 27% r/r, rozszerzyła działalność o sześć nowych rynków oraz wprowadziła do oferty innowacyjny produkt – słuchawkę tłumaczącą Vasco Translator E1. W 2025 roku portfolio firmy powiększy się o urządzenie tłumaczące z funkcją klonowania głosu i tłumaczenia rozmów…

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

5 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku elektronicznych tłumaczy, po raz kolejny zaprezentował swoje innowacje na największych targach technologicznych świata – CES. Tegoroczne nowości skupiają się na technologiach, które nie tylko usprawniają proces tłumaczenia, ale także zapewniają większą naturalność rozmów. Największe wrażenie wśród odwiedzających zrobiła funkcja klonowania głosu (Vasco My Voice), dzięki której urządzenie może mówić głosem…

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

3 min czytania
Vasco Electronics, polski producent elektronicznych tłumaczy, wprowadza do sprzedaży nowe urządzenie – Vasco Translator E1. Translator Vasco E1 to innowacyjne słuchawki tłumaczące, obsługujące 51 języków z aplikacją Vasco Connect i 64 języki po sparowaniu z Vasco Translator V4, wspierane technologią AI. Słuchawki pozwalają na rozmowę w wielu językach równocześnie. Odpowiadając na różne potrzeby użytkowników, Vasco…

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

5 min czytania
28 listopada w Warszawie odbyła się debata „Seniorzy i nowe technologie w podróży”, zorganizowana przez lidera na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji. Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane wyniki badania o tym samym tytule przeprowadzonego przez Opinia24 na zlecenie Vasco Electronics. Spotkanie zgromadziło ekspertów i przedstawicieli różnych branż, którzy rozmawiali na temat wyzwań i możliwości…

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

3 min czytania
Vasco, lider na rynku tłumaczy elektronicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję, został wyróżniony w prestiżowym rankingu Europe’s Long-Term Growth Champions 2025, opracowanym przez Financial Times i firmę badawczą Statista. Wyróżnienie to podkreśla dynamiczny rozwój Vasco i jej zdolność do długoterminowego wzrostu dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, które odpowiadają na potrzeby zmieniającego się rynku. Europe’s Long-Term Growth Champions 2025…

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

4 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, ogłasza kolejny krok w globalnej ekspansji. Firma, której urządzenia zdobyły uznanie na rynkach Europy, Ameryki oraz stopniowo zwiększa swoje udziały na rynku Japońskim, wprowadza swoje produkty na wymagający rynek chiński. Eksport polskich produktów do Chin, szczególnie z sektora technologii konsumenckiej, wciąż stanowi rzadkość –…