Technologie zmieniają świat turystyki

Debata o turystyce i technologii
30 czerwca 2023

Turystyka i technologia to temat debaty zorganizowanej 27 czerwca br. w Warszawie z inicjatywy Vasco Electronics, producenta tłumaczy elektronicznych. Jakie są wnioski z tego spotkania?

● Polacy podróżują daleko i dużo mimo kryzysu i wojny
● Technologia zmienia branżę turystyczną, jest wszechobecna, ułatwia planowanie i podróżowanie
● Perspektywa na przyszłość? Dzięki technologii oferta i usługi turystyczne będą spersonalizowane i jeszcze bardziej dostosowane do użytkowników, a doświadczenia człowiek-człowiek staną się usługą premium. 

W debacie „Turystyka i technologia” odbywającej się w formacie „okrągłego stołu” wzięli udział przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej, linii lotniczej Ryanair, Kraków5020 operatora punktów informacji turystycznej w Krakowie, agencji badawczej ARC Rynek i Opinia, Vasco oraz dziennikarze specjalizujących się w turystyce, technologiach i tematach społecznych.

– W branży turystycznej bardzo dużo się dzieje, zarówno w sensie tradycyjnym, jeżeli chodzi o zwiększenie ruchu turystycznego, cen usług czy dostępności rynków, ale także technologicznie. – powitał uczestników Jarosław Kulczycki, moderator debaty. – Poszukamy zależności między tym, co dzieje się na rynku turystycznym, a rozwojem technologii.

Turystyka, podobnie jak inne branże usługowe, zaadaptowała technologie ułatwiające kontakt i obsługę z klientem: wyszukiwanie głosowe, sztuczną inteligencję i zaawansowane rozwiązania związane z wyszukiwaniem i zakupem usług. Technologie rozpoznawania twarzy usprawniają odprawy na lotnisku, a aplikacje do obsługi podróży ułatwiają życie osób podróżujących ale też dostawców. Korzystanie z aplikacji pozwalających na wyszukiwanie interesujących punktów podróży, map online, czy tłumaczy elektronicznych, pozwalają na łatwiejsze odkrywanie nowych miejsc, smaków czy poznawania ludzi. Pandemia COVID-19 przyspieszyła niektóre z tych zachowań, zwiększając zapotrzebowanie na rozwiązania takie jak bezkontaktowe sposoby zameldowania się, których pozytywnym skutkiem ubocznym jest przyspieszenie całego procesu i brak konieczności stania w kolejce. Internet Rzeczy (IoT) wprowadził, m.in. inteligentne rozwiązania do obsługi gości w hotelach. Wirtualna rzeczywistość (VR) daje możliwość wcześniejszego doświadczenia miejsca, które znajduje się w ofercie biura podróży, a rozszerzona rzeczywistości (AR) podnosi atrakcyjność zwiedzania muzeów czy innych obiektów turystycznych.

Czytaj więcej  Vasco Translator E1 na liście „Best of CES 2024” New York Times

Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej zaprezentowanych przez Joannę Węglarczyk udział turystyki w PKB Polski przed pandemią kształtował się na poziomie nieco poniżej 5%, natomiast w trakcie pandemii spadł do niecałych 3%. Przed wybuchem pandemii, w 2019 roku do Polski przyjechało ponad 21 mln. turystów, zaś w 2022 było ich prawie 16 mln. Ten wynik cofa nas do statystyk z 2014 roku.

Olga Potempa, kierowniczka działu InfoKraków odpowiadającego m.in. za punkty informacji turystycznej zaprezentowała dane z turystycznej stolicy Polski. W 2022 roku do Krakowa przyjechało 8,4 mln osób z czego 0,5 mln stanowili turyści zagraniczni. To ogromny spadek w porównaniu do okresu sprzed pandemii, czyli 2019. Wówczas do Krakowa przyjechało 14 mln osób, z czego 3 mln stanowili turyści zagraniczni.

Wakacje Polaków

Blisko połowa Polaków spędzi tegoroczne wakacje wyłącznie w Polsce (48%), 7% wyłącznie za granicą, 20% zarówno w Polsce i za granicą. 12% jeszcze nie wie czy i dokąd wyjedzie, a 12% nie planuje wakacyjnego wyjazdu w ogóle. Polacy, którzy w tym roku nie planują żadnego wyjazdu, jako powód najczęściej wskazują brak wystarczających funduszy (77%) – tak wynika z badania zrealizowanego na miesiąc przed wakacjami na zlecenie Vasco Electronics przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinie. Wyniki sondażu podczas debaty zaprezentował Adam Czarnecki.

Ponad połowa wyjeżdżających za granicę (53%) woli organizować wakacje samodzielnie, a 42% korzysta z pomocy biur podróży lub pośredników. Podróżujący za granicę wybierają samodzielną organizację, ponieważ lubią to robić (67%) oraz daje im to kontrolę nad planem wyjazdu (43%). Wyjazdy zorganizowane najczęściej wybierane są przez ankietowanych, którzy nie chcą martwić się o przygotowywanie wypoczynku (72%) oraz lubią mieć zaplanowany czas (51%).

Polacy wyjeżdżający na wakacje za granicę, najchętniej wybierają kierunki Europy Południowej – Hiszpanię (23%), Chorwację (21%), Włochy (20%), Grecję (20%). Tomasz Stomski z Vasco dodał, że pokrywa się to z danymi agregowanymi przez firmę – w okresie wakacyjnym zwiększa się częstotliwość użycia tłumaczeń w translatorach na języki hiszpański, włoski, chorwacki oraz turecki, ale ciągle liderami tłumaczeń są język angielski i niemiecki.

Czytaj więcej  Polski producent elektronicznych tłumaczy w rankingu Financial Times - FT1000

Zainteresowanie kierunkami podróży z badania potwierdziła także Alicja Wójcik-Gołębiowska z Ryanair. Hiszpania, Chorwacja, Włochy i Grecja to główne kierunki wyjazdów wakacyjnych Polaków liniami Ryanair w sezonie 2023. Tego lata Ryanair będzie działał w 37 krajach na ponad 2400 trasach, z czego blisko 10% oferty to trasy nowe.

Według Karoliny Walczowskiej z portalu Onet Podróże wzrasta zainteresowanie koleją, czego powodów upatruje w dostępności, łatwości podróżowania i przygody, która kojarzy się z podróżą pociągiem. Co ważne, ten sposób podróżowania łączy się z rosnącą świadomością potrzeby ochrony środowiska.

Jaka przyszłość turystyki?

Uczestnicy debaty zauważyli, że na drabinie potrzeb podróżowanie zajmuje wysokie miejsce. Polacy nie rezygnują z podróży nawet w czasie kryzysu i wysokiej inflacji.

Próbując przewidywać przyszłość turystyki za 5 i 10 lat, uczestnicy debaty zgodnie powtarzali, że podróżowanie, przede wszystkim będzie łatwiejsze i jeszcze bardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb turystów. Pojawiły się obawy związane z rosnącym wykorzystaniem technologii w turystyce, co może prowadzić do wykluczenia cyfrowego seniorów.

– Pokolenie naszych rodziców uczy się korzystania z technologii od swoich wnuków, chcąc pozostać z nimi w kontakcie. Natomiast grupa 70+ jest już bardziej wykluczona cyfrowo i jest do niej trudniej dotrzeć – powiedziała Diana Kisiala z portalu Technosenior.pl

Bariera technologiczna nie dotyczy jednak tylko seniorów, ale także osób, które na co dzień nie mają zbyt często do czynienia z nowymi technologiami, ponieważ żyją poza miastem, gdzie niektóre z technologii nie są im potrzebne.

– Wykluczenie cyfrowe dotyczy nie tylko seniorów, ale też mieszkańców małych miejscowości – zaznaczyła Klaudia Zawistowska, z portalu Turyści.pl – Osoby, które wychowały się w trochę innych realiach, obawiające się nowości, również są dotykane wykluczeniem cyfrowym.

Inną barierą, którą trzeba pokonywać podróżując jest bariera językowa. Poznawanie nowych miejsc, kultur wymaga przełamywania strachu przed rozmową z osobą, która niekoniecznie mówi w języku, który znamy. Tutaj z pomocą przychodzą aplikacje tłumaczące i translatory mowy.

Czytaj więcej  Vasco w rankingu Diamenty Forbesa 2024

Aplikacje mobilne, które Ryanair rozwija od 2014 roku pozwalają na zakup nie tylko biletów lotniczych, ale także rezerwacje hotelu, samochodu czy atrakcji turystycznych w miejscu docelowym Jest to odpowiedź na oczekiwania klientów aby usługi były w jednym miejscu i w takim kierunku zdążają wszystkie firmy w branży.

Nie ma wątpliwości, że turystyka będzie się rozwijała, ale w pewnym momencie przekroczy możliwości miast. Przykładem jest Wenecja, która wprowadziła limity turystów. Być może sztuczna inteligencja pozwoli zaplanować wyjazd podpowiadając gdzie i kiedy pojechać, by
unikać długich kolejek do atrakcji turystycznych.

Z perspektywy konsumentów, należy zadać pytanie: do jakiego stopnia jesteśmy uzależnieni od technologii, w momencie, w którym telefon stał się centrum sterowania i podstawą naszej tożsamości cyfrowej. Jesteśmy „przebodźcowani” i paradoksalnie wyjeżdżamy po to, żeby choć na chwilę uciec od technologii, z której jednak korzystamy żeby móc wyjechać.

Uczestnicy debaty Vasco postawili tezę, że ceną za ułatwienia technologiczne, w szczególności związane ze sztuczną inteligencją, której usługi zastępują człowieka, będzie sytuacja, że doświadczenia człowiek – człowiek staną się w przyszłości usługą premium.

Podobne wpisy:

Agnieszka Noskowska's PR News Author

Agnieszka Noskowska

Agnieszka Noskowska, od początku zawodowo związana z marketingiem, a od kilku lat z PR-em, gdzie z pasją realizuje kreatywne projekty. Równowagę odnajduje w kolarstwie szosowym, górskich wędrówkach i majsterkowaniu. Choć uwielbia swoją pracę, gdyby mogła ponownie zdecydować o ścieżce kariery, zostałaby stolarzem, co połączyłoby jej zamiłowanie do rękodzieła i natury.

PODOBNE WPISY

Kiedy najlepiej jechać do Wietnamu?

Kiedy najlepiej jechać do Wietnamu?

Wietnam to niezwykle atrakcyjny cel podróży, oferujący różnorodne atrakcje – od historycznych miast, takich jak Hanoi i Ho Chi Minh, po malownicze krajobrazy Zatoki Ha Long. Ale kiedy najlepiej jechać do Wietnamu? Krótka odpowiedź brzmi: Podróż do Wietnamu polecamy w...

Jak powiedzieć „cześć” w różnych językach?

Jak powiedzieć „cześć” w różnych językach?

„Cześć” to jedno z pierwszych słów, które poznajesz, ucząc się języka obcego. Warto jednak pamiętać, że za tym prostym wyrażeniem może kryć się coś więcej niż zwykłe powitanie. „Cześć” może wyrażać bowiem różne uczucia, na przykład radość, wdzięczność lub życzliwość....

Fascynujące Ciekawostki o Japonii

Fascynujące Ciekawostki o Japonii

Witamy w kraju sushi, samurajów i sumo! Japonia to kraj, gdzie starożytne tradycje płynnie łączą się z najnowszą technologią. Myślisz, że wiesz wszystko o Japonii lub Japończykach? Chcemy udowodnić, że może niekoniecznie! Od dziwacznych praktyk kulturowych po...

Języki w Gwiezdnych Wojnach: Najciekawsze Fakty

Języki w Gwiezdnych Wojnach: Najciekawsze Fakty

W rozległym uniwersum sagi Gwiezdnych Wojen wiele rzeczy przyciąga uwagę - epickie bitwy, ponadczasowi bohaterowie i głębokie filozofie, do których potrafimy się odnieść nawet w "realnym" świecie. Co więcej, uniwersum posiada własne języki, które wzbogacają narrację i...

Wakacje w czerwcu: Ruszaj na Islandię!

Wakacje w czerwcu: Ruszaj na Islandię!

Ci z Was, którzy planują wakacje w czerwcu, mogą się zastanawiać, gdzie jechać o tej porze roku. Nasza rada? Ruszaj na Islandię. Na Islandii występują cztery pory roku, tak samo, jak u nas. Czasem możemy jednak tego nie odczuć, bo, czy Islandia zimą, czy latem, pogoda...

Fascynujące ciekawostki o Afryce: Kontynent cudów

Fascynujące ciekawostki o Afryce: Kontynent cudów

Afryka to kontynent pełen cudów, który wzywa do siebie podróżników z całego świata. Nic dziwnego więc, że wielu z nas chciałoby poznać najważniejsze informacje o Afryce. Od rozległych sawann po tętniące życiem miasta, to kraina różnorodności i bogatej historii. A więc...