Turysta zagraniczny „dogada się” w Krakowie

City Helpersi w Krakowie
27 września 2023
3 min czytania

Rok temu punkty krakowskiej sieci informacji turystycznej zostały wyposażone w tłumacze elektroniczne. To efekt współpracy spółki Kraków5020 – zarządzającej siecią i firmy Vasco z Krakowa. W czerwcu tego roku w te same tłumacze zostali wyposażeni City Helpersi, czyli miejscy pomocnicy, których w wakacje można było spotkać na krakowskich ulicach. Pomagają turystom w ramach programu realizowanego już po raz trzeci przez Wydział Turystyki UMK we współpracy z Krakowskim Forum Kultury.

Wg danych Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Kraków i Małopolska odnotowują spektakularne  odbicie w ruchu turystycznym, szczególnie z zagranicy. W porównaniu z lipcem ubiegłego roku liczba gości z zagranicy w 2023 roku wzrosła o 150 proc. a w sierpniu o 144 proc. Kraków najczęściej odwiedzają turyści z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Izraela i Włoch. Rośnie też ruch z krajów arabskich. Te dane potwierdzają przedstawiciele pierwszej linii w obsłudze turystów w Krakowie, czyli pracownicy InfoKraków i City Helpersi.

City Helpersi, czyli mobilni pomocnicy to najczęściej 2 lub 3 osobowe zespoły, które od połowy czerwca do końca sierpnia zajmowały się między innymi udzielaniem informacji turystycznej w obszarze Starego Miasta oraz Kazimierza. Najczęściej odpowiadali na pytania dotyczące aktualnych wydarzeń kulturalnych, oferty krakowskich muzeów, galerii oraz atrakcji z okolicznych miejscowości – kopalni soli w Wieliczce, klasztoru w Tyńcu oraz obozu Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Pomagali również w poruszaniu się po mieście.

– Język angielski, który każdy City Helpers musi znać, jest najczęściej używanym językiem w kontaktach z obcojęzycznymi turystami. Oprócz niego, odwiedzający, którzy korzystali z naszej pomocy najczęściej używali języka ukraińskiego, hiszpańskiego, włoskiego i hebrajskiego – opowiada Aleksandra Piątek, koordynatorka projektu. – Miejscy Pomocnicy podkreślają, że tłumacz elektroniczny był dla nich bardzo przydatny szczególnie w sytuacji kiedy turysta zagraniczny nie porozumiewał się w języku angielskim.

Z doświadczeń City Helpersów wynika, że obcokrajowcy częściej od Polaków prosili o pomoc w kupieniu biletów czy skorzystaniu z siatki komunikacyjnej Krakowa.

Czytaj więcej:  Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

Turyści, którzy przychodzą do stacjonarnych punktów informacji najczęściej wiedzą o co chcą zapytać i jeśli nie znają języka angielskiego, zdarza się, że korzystają z własnych urządzeń lub aplikacji tłumaczących – wspominają pracownicy punktów informacji. W tym sezonie najczęściej obsługiwali Hiszpanów, Włochów i Francuzów, ale wskazywali na duże zainteresowanie Krakowem wśród osób z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim krajów azjatyckich, takich jak Japonia, Chiny, Tajlandia, Korea czy Wietnam.

– Potrzebowaliśmy narzędzia, dzięki któremu możemy podnieść jakość świadczonych usług. Żeby można było pomóc każdemu gościowi z zagranicy – mówi Olga Potempa z Kraków 5020. – Translator Vasco spełnił swoją rolę w sytuacjach kiedy turyści nie porozumiewali się po angielsku i w językach, którymi posługują się nasi pracownicy lub sytuacja była na tyle skomplikowana, że wykraczała poza znajomość języka.

Pracownicy InfoKraków na lotnisku w Balicach wspominają sytuację kiedy dzięki Vasco mogli pomóc starszemu mężczyźnie z Gruzji oraz głuchoniemej kobiecie z Finlandii.

Brak znajomości języków nie musi być barierą w podróżowaniu. Choć aż 78% respondentów badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Vasco Electronics w maju br. uważa, że znajomość języka jest niezbędna na wyjazdach wakacyjnych, to spora część badanych wskazuje, że można sobie poradzić korzystając z takich rozwiązań jak tłumacze elektroniczne (64% respondentów) lub pomoc drugiej osoby, która zna język (54%).

O potrzebie wzajemnego zrozumienia przypominają szczególne święta. Koniec września to Europejski Dzień Języków, Światowy Dzień Turystyki oraz Międzynarodowy Dzień Tłumaczeń, które przypadają w tym roku 26, 27 i 30 września. Wspólnym mianownikiem są… języki. Najpopularniejszym językiem na świecie, wg badań serwisu statista.com, jest angielski – używa go 1,5 miliarda ludzi. Drugim jest, używany przez 1,1 miliarda osób, chiński, a języki hindi i hiszpański zajmują trzecie i czwarte miejsce wśród najbardziej rozpowszechnionych języków na świecie.

PODOBNE WPISY

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

3 min czytania
Podróż kamperem to wolność i odkrywanie świata na własnych zasadach. A prawdziwy komfort i niezależność zaczynają się, gdy rozumiemy każdą osobę napotkaną na naszej drodze. Wtedy nawet zwykła rozmowa otwiera przed nami nowe możliwości – tak brzmi przesłanie aktualnej kampanii Vasco Electronics. Ta polska marka od lat pomaga przełamywać bariery językowe na całym globie. Jej…

Polacy na wakacjach chcą mówić w lokalnych językach. Najchętniej wybierają Hiszpanię i Włochy

Polacy na wakacjach chcą mówić w lokalnych językach. Najchętniej wybierają Hiszpanię i Włochy

5 min czytania
Zamiast szybkich objazdówek i zaliczania kolejnych punktów na mapie, coraz częściej w podróży szukamy głębszego kontaktu z lokalną kulturą. Hiszpania i Włochy to dwa najpopularniejsze kierunki wakacyjne latem 2025 wśród osób rezerwujących wyjazd w formule Lot+Hotel  – wynika z danych internetowego biura podróży eSky.pl. Polacy na miejscu coraz częściej wybierają komunikację w języku włoskim lub…

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

3 min czytania
Vasco Electronics zostało wyróżnione jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu. Najnowszy produkt marki Vasco Translator E1 otrzymał Red Dot Award: Product Design 2025 w kategorii Communication Technology, zdobywając jednocześnie najwyższe odznaczenie konkursu – Red Dot: Best of the Best. Równocześnie produkty Vasco zostały docenione także w międzynarodowym konkursie MUSE Design Awards. Red Dot…

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

3 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, dołącza do Pawilonu Polski na Expo 2025 w Osace jako jego oficjalny Partner. Przez pół roku urządzenia producenta będą przełamywać bariery językowe, umożliwiając gościom Pawilonu Polskiego komunikację w ponad 100 językach. Od rozmów biznesowych po interakcje z odwiedzającymi – Vasco stanie się cennym wsparciem…

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

3 min czytania
Rok 2024 dla Vasco Electronics, europejskiego lidera rynku tłumaczy elektronicznych, był okresem intensywnego wzrostu. Firma zwiększyła sprzedaż o 27% r/r, rozszerzyła działalność o sześć nowych rynków oraz wprowadziła do oferty innowacyjny produkt – słuchawkę tłumaczącą Vasco Translator E1. W 2025 roku portfolio firmy powiększy się o urządzenie tłumaczące z funkcją klonowania głosu i tłumaczenia rozmów…

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

5 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku elektronicznych tłumaczy, po raz kolejny zaprezentował swoje innowacje na największych targach technologicznych świata – CES. Tegoroczne nowości skupiają się na technologiach, które nie tylko usprawniają proces tłumaczenia, ale także zapewniają większą naturalność rozmów. Największe wrażenie wśród odwiedzających zrobiła funkcja klonowania głosu (Vasco My Voice), dzięki której urządzenie może mówić głosem…

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

3 min czytania
Vasco Electronics, polski producent elektronicznych tłumaczy, wprowadza do sprzedaży nowe urządzenie – Vasco Translator E1. Translator Vasco E1 to innowacyjne słuchawki tłumaczące, obsługujące 51 języków z aplikacją Vasco Connect i 64 języki po sparowaniu z Vasco Translator V4, wspierane technologią AI. Słuchawki pozwalają na rozmowę w wielu językach równocześnie. Odpowiadając na różne potrzeby użytkowników, Vasco…

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

5 min czytania
28 listopada w Warszawie odbyła się debata „Seniorzy i nowe technologie w podróży”, zorganizowana przez lidera na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji. Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane wyniki badania o tym samym tytule przeprowadzonego przez Opinia24 na zlecenie Vasco Electronics. Spotkanie zgromadziło ekspertów i przedstawicieli różnych branż, którzy rozmawiali na temat wyzwań i możliwości…

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

3 min czytania
Vasco, lider na rynku tłumaczy elektronicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję, został wyróżniony w prestiżowym rankingu Europe’s Long-Term Growth Champions 2025, opracowanym przez Financial Times i firmę badawczą Statista. Wyróżnienie to podkreśla dynamiczny rozwój Vasco i jej zdolność do długoterminowego wzrostu dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, które odpowiadają na potrzeby zmieniającego się rynku. Europe’s Long-Term Growth Champions 2025…

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

4 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, ogłasza kolejny krok w globalnej ekspansji. Firma, której urządzenia zdobyły uznanie na rynkach Europy, Ameryki oraz stopniowo zwiększa swoje udziały na rynku Japońskim, wprowadza swoje produkty na wymagający rynek chiński. Eksport polskich produktów do Chin, szczególnie z sektora technologii konsumenckiej, wciąż stanowi rzadkość –…