Polacy na wakacjach chcą mówić w lokalnych językach. Najchętniej wybierają Hiszpanię i Włochy

Grupa czterech uśmiechniętych osób rozmawia na tle jeziora lub morza i gór w oddali. Dwie osoby trzymają w dłoniach elektroniczne tłumacze marki Vasco, co sugeruje, że prowadzą rozmowę w różnych językach. Scena ma charakter wakacyjny i towarzyski.
23 lipca 2025
5 min czytania

Zamiast szybkich objazdówek i zaliczania kolejnych punktów na mapie, coraz częściej w podróży szukamy głębszego kontaktu z lokalną kulturą. Hiszpania i Włochy to dwa najpopularniejsze kierunki wakacyjne latem 2025 wśród osób rezerwujących wyjazd w formule Lot+Hotel  – wynika z danych internetowego biura podróży eSky.pl. Polacy na miejscu coraz częściej wybierają komunikację w języku włoskim lub hiszpańskim, odchodząc od uniwersalnego angielskiego. Chętniej korzystają też z urządzeń polskiego producenta Vasco Electronics, aby tłumaczyć rozmowy w tych dwóch językach.

Zamiast standardowego „Can I have a coffee?”, coraz częściej można usłyszeć „Un espresso per favore” czy „Una mesa para dos, por favor”. Polska jest jednym z dwóch krajów Unii Europejskiej o najwyższym wzroście zainteresowania językiem hiszpańskim – wynika z danych Instytutu Cervantesa oraz Komisji Europejskiej. Pod tym względem w Europie wyprzedza nas tylko Francja.

Czy podczas podróży po południu Europy swobodnie dogadamy się po angielsku? W popularnych kurortach w Hiszpanii czy we Włoszech zazwyczaj nie ma z tym problemu. Jednak w mniejszych miejscowościach może to już stanowić spore wyzwanie. Wynika to z poziomu znajomości angielskiego w tych krajach: według rankingu EF English Proficiency Index pod tym względem Hiszpania zajmuje 36. miejsce, a Włochy dopiero 46. pozycję. To szczególnie istotne dla osób planujących podróż w duchu slow travel i chcących nawiązywać kontakt z mieszkańcami. Dla porównania Polska plasuje się na 15. lokacie w tym zestawieniu, z wysokim poziomem biegłości językowej.

Dwukrotnie więcej tłumaczeń na hiszpański wśród użytkowników Vasco

Polacy uwielbiają podróżować po Półwyspie Iberyjskim i poznawać tamtejszą kulturę. Coraz częściej próbujemy też rozmawiać po hiszpańsku – nie tylko dzięki własnym umiejętnościom, ale również przy wsparciu technologii, czyli elektronicznych tłumaczy. Z danych Vasco Electronics wynika, że latem 2024 roku język hiszpański odpowiadał za około 10% wszystkich tłumaczeń wykonywanych przez polskich użytkowników – co oznacza 112 559 przetłumaczonych zdań. To o 206% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, kiedy hiszpański stanowił 5,6% wszystkich tłumaczeń (36 798 konwersacji).

Czytaj więcej:  Premiera raportu "Seniorzy i nowe technologie w podróży"

Co nami kieruje? Jakość podróży i chęć poznania lokalnej kultury

Wzrost zainteresowania rozmowami w języku kraju, który odwiedzamy, wpisuje się w filozofię slow travel: podróżowania bez pośpiechu, nastawionego na relaks, zanurzenia w lokalnej kulturze, bardziej zrównoważonego. To przeciwieństwo „zaliczania atrakcji” po punktach na mapie, gdzie kwestie językowe załatwi za nas pilot lub przewodnik. Wybieramy doświadczenia oparte o relacje międzyludzkie, szacunek do lokalności oraz odpoczynek.

Obserwujemy, że coraz więcej naszych klientów zamiast intensywnych objazdówek wybiera dłuższy pobyt w jednym miejscu. Według zeszłorocznego badania eSky i GfK ponad połowa respondentów (54 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że podróże pozwalają poznać inne zwyczaje i kultury, a także poszerzają horyzonty (55 proc.). Z kolei 41 proc. ankietowanych przyznało, że głównym celem ostatniego wakacyjnego wyjazdu było obcowanie z historią i językiem danego kraju. Zauważamy wyraźny wzrost zainteresowania podróżami, w których liczy się nie liczba atrakcji, lecz głębszy kontakt z lokalną kulturą, kuchnią i ludźmi – mówi Marcin Starkowski, Group PR Manager w  internetowym biurze podróży eSky.pl.

W całym 2024 roku 25 proc. podróżujących z eSky.pl wybrało Hiszpanię jako kierunek swojej podróży, rezerwując przelot i nocleg w ramach pakietu dynamicznego. Więcej wybrało tylko Maltę, gdzie językiem urzędowym jest zarówno maltański, jak i angielski. Wyraźny udział hiszpańskiego widoczny jest w danych całorocznych Vasco, bo stanowi ponad 11 proc. wszystkich rozmów przetłumaczonych w 2024 r. przez polskich użytkowników (475,4 tys. przypadków). To sugeruje, że język ten nie jest wyłącznie „sezonowy” – Hiszpania, z uwagi na klimat i możliwości inwestycyjne, staje się atrakcyjnym kierunkiem podróży całorocznych.

Włoski – drugi język o najwyższej dynamice wzrostu w urządzeniach Vasco

Czytaj więcej:  Nowy Vasco Translator V4 w Barcelonie

Włochy są tradycyjnym kierunkiem wakacyjnym dla Polaków. W minionym sezonie letnim uplasowały się na pierwszym miejscu – wynika z danych internetowego biura podróży eSky.pl. Czy tam również Polacy próbują swoich umiejętności językowych i wspierają się nowoczesnymi technologiami?

Włoski był drugim językiem o najwyższej dynamice wzrostu wśród polskich użytkowników naszych tłumaczy. W sezonie letnim 2024 stanowił 7% wszystkich tłumaczeń (78 815 przypadków), w porównaniu do 5,8% (38 412 tłumaczeń) w analogicznym okresie 2023 roku. Liczba konwersacji w tym języku wzrosła o 105%. We Włoszech, podobnie jak w Hiszpanii, próba komunikacji w lokalnym języku jest odbierana bardzo pozytywnie i sprzyja większej otwartości lokalnej ludności. Często język włoski jest jedynym, jakim posługują się mieszkańcy mniejszych miast – mówi Tomasz Stomski, Chief Product Officer w Vasco Electronics.

Wykres przedstawia najpopularniejsze języki tłumaczeń wybierane przez polskich użytkowników Vasco w sezonie wakacyjnym 2023 i 2024. Największy wzrost odnotowano dla języka hiszpańskiego (+206%) i włoskiego (+105%). Dane obejmują okres od 15 czerwca do 15 września.

Bariera językowa na wakacjach? Stajemy się coraz odważniejsi

Dzięki rozwiązaniom technologicznym coraz częściej próbujemy się komunikować w językach obcych, nawet jeśli nasze umiejętności są dopiero na podstawowym poziomie albo nie mamy ich w ogóle. Liczba tłumaczeń zarejestrowanych przez urządzenia Vasco wzrosła w sezonie wakacyjnym 2024 w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej o 70,3%, z 658 100 do 1 120 607 konwersacji. Wśród języków wybieranych przez polskich użytkowników tłumaczy naturalnie dominuje język angielski (26%), popularny jest też język niemiecki (17%). Kolejne pozycje zajmują hiszpański i włoski. Coraz większą popularnością cieszą się także francuski i turecki.

Polacy coraz częściej traktują rozmowę w lokalnym języku jako sposób na podniesienie jakości podróżowania – mówi Tomasz Stomski, Chief Product Officer w Vasco Electronics. – Z rozmów z naszymi klientami wiemy, że zależy im na autentycznej, dwustronnej komunikacji, a nie tylko na tłumaczeniu podstawowych zwrotów. Nasza technologia pomaga im przełamywać bariery i zmieniać podejście do podróży – z masowej turystyki w stronę bardziej uważnego i świadomego odkrywania świata.

PODOBNE WPISY

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

3 min czytania
Podróż kamperem to wolność i odkrywanie świata na własnych zasadach. A prawdziwy komfort i niezależność zaczynają się, gdy rozumiemy każdą osobę napotkaną na naszej drodze. Wtedy nawet zwykła rozmowa otwiera przed nami nowe możliwości – tak brzmi przesłanie aktualnej kampanii Vasco Electronics. Ta polska marka od lat pomaga przełamywać bariery językowe na całym globie. Jej…

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

3 min czytania
Vasco Electronics zostało wyróżnione jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu. Najnowszy produkt marki Vasco Translator E1 otrzymał Red Dot Award: Product Design 2025 w kategorii Communication Technology, zdobywając jednocześnie najwyższe odznaczenie konkursu – Red Dot: Best of the Best. Równocześnie produkty Vasco zostały docenione także w międzynarodowym konkursie MUSE Design Awards. Red Dot…

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

3 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, dołącza do Pawilonu Polski na Expo 2025 w Osace jako jego oficjalny Partner. Przez pół roku urządzenia producenta będą przełamywać bariery językowe, umożliwiając gościom Pawilonu Polskiego komunikację w ponad 100 językach. Od rozmów biznesowych po interakcje z odwiedzającymi – Vasco stanie się cennym wsparciem…

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

3 min czytania
Rok 2024 dla Vasco Electronics, europejskiego lidera rynku tłumaczy elektronicznych, był okresem intensywnego wzrostu. Firma zwiększyła sprzedaż o 27% r/r, rozszerzyła działalność o sześć nowych rynków oraz wprowadziła do oferty innowacyjny produkt – słuchawkę tłumaczącą Vasco Translator E1. W 2025 roku portfolio firmy powiększy się o urządzenie tłumaczące z funkcją klonowania głosu i tłumaczenia rozmów…

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

5 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku elektronicznych tłumaczy, po raz kolejny zaprezentował swoje innowacje na największych targach technologicznych świata – CES. Tegoroczne nowości skupiają się na technologiach, które nie tylko usprawniają proces tłumaczenia, ale także zapewniają większą naturalność rozmów. Największe wrażenie wśród odwiedzających zrobiła funkcja klonowania głosu (Vasco My Voice), dzięki której urządzenie może mówić głosem…

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

3 min czytania
Vasco Electronics, polski producent elektronicznych tłumaczy, wprowadza do sprzedaży nowe urządzenie – Vasco Translator E1. Translator Vasco E1 to innowacyjne słuchawki tłumaczące, obsługujące 51 języków z aplikacją Vasco Connect i 64 języki po sparowaniu z Vasco Translator V4, wspierane technologią AI. Słuchawki pozwalają na rozmowę w wielu językach równocześnie. Odpowiadając na różne potrzeby użytkowników, Vasco…

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

5 min czytania
28 listopada w Warszawie odbyła się debata „Seniorzy i nowe technologie w podróży”, zorganizowana przez lidera na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji. Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane wyniki badania o tym samym tytule przeprowadzonego przez Opinia24 na zlecenie Vasco Electronics. Spotkanie zgromadziło ekspertów i przedstawicieli różnych branż, którzy rozmawiali na temat wyzwań i możliwości…

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

3 min czytania
Vasco, lider na rynku tłumaczy elektronicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję, został wyróżniony w prestiżowym rankingu Europe’s Long-Term Growth Champions 2025, opracowanym przez Financial Times i firmę badawczą Statista. Wyróżnienie to podkreśla dynamiczny rozwój Vasco i jej zdolność do długoterminowego wzrostu dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, które odpowiadają na potrzeby zmieniającego się rynku. Europe’s Long-Term Growth Champions 2025…

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

4 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, ogłasza kolejny krok w globalnej ekspansji. Firma, której urządzenia zdobyły uznanie na rynkach Europy, Ameryki oraz stopniowo zwiększa swoje udziały na rynku Japońskim, wprowadza swoje produkty na wymagający rynek chiński. Eksport polskich produktów do Chin, szczególnie z sektora technologii konsumenckiej, wciąż stanowi rzadkość –…

Życie zaczyna się po 60! Seniorzy realizują marzenia o podróżowaniu

Życie zaczyna się po 60! Seniorzy realizują marzenia o podróżowaniu

4 min czytania
Pilotażowy cykl warsztatów “Z technologią przez świat” ukończyło 38 krakowskich Seniorów. Producent elektronicznych tłumaczy Vasco zaprosił osoby 60+ do doskonalenia umiejętności cyfrowych, przydatnych w samodzielnej organizacji podróży i zachęcał ich do przełamywania barier. Dzięki połączeniu teorii i praktyki Seniorzy zdobyli wiedzę, która pomoże im w codziennym korzystaniu z technologii i podróżowaniu. Przypomniałam sobie, kim chciałam…