Polacy na wakacjach a języki obce

Polacy na wakacjach
15 czerwca 2023
3 min czytania
  • Blisko 30 proc. Polaków planuje spędzić tegoroczne wakacje za granicą, a 2⁄3 tej grupy część urlopu spędzi także w Polsce. Wśród zagranicznych destynacji wakacyjnych wybieramy najchętniej południowe kraje europejskie, m.in. Hiszpanię, Chorwację, Włochy i Grecję.
  • Ponad połowa osób wyjeżdżających za granicę woli samodzielnie zorganizować wakacyjny wyjazd (53%), a nieco mniej korzysta z pomocy biur podróży lub pośredników (42%).
  • Badani w większości uważają, że znajomość języka obcego jest niezbędna na wakacyjnych wyjazdach (78%). Daje im to możliwość swobodnego
    komunikowania się (75%), poczucie bezpieczeństwa (64%) oraz swobody (62%).

Tak wynika z sondażu przeprowadzonego końcem maja przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Vasco Electronics. Respondenci podzielili się także doświadczeniami związanymi z planowaniem podróży zagranicznych oraz tym, jak radzą sobie z komunikacją w obcym kraju.

Dlaczego jedziemy za granicę i jak przygotowujemy swoje podróże?

Najczęstszym powodem wyjazdu na wakacje za granicę jest chęć zobaczenia czegoś nowego i poznania innej kultury (43%). 1/3 Polaków wyjeżdża ze względu na pewność pogody (34%) oraz dlatego, że lubią dalekie podróże (32%). Hiszpania, Chorwacja, Włochy i Grecja to główne kierunki wyjazdów wakacyjnych Polaków w sezonie 2023.

Ponad połowa wyjeżdżających za granicę (53%) woli organizować wakacje samodzielnie, a 42% korzysta z pomocy biur podróży lub pośredników. Większość osób planujących wyjazd na własną rękę po prostu lubi to robić samodzielnie (65%), a 45% osób wskazało także, że ceni sobie to, że mogą mieć kontrolę nad planem wyjazdu. Z wycieczek zorganizowanych z kolei najczęściej korzystają ankietowani, którzy nie chcą martwić się o przygotowywanie wypoczynku (74%) oraz lubią mieć zaplanowany czas (58%).

Czytaj więcej:  Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów - debata Vasco

Przygotowując się do wyjazdów zagranicznych Polacy najczęściej przeglądają portale internetowe (46%), polegają na poleceniach rodziny i znajomych (35%), chętnie korzystają też z aplikacji i wyszukiwarek podróżniczych (36%) oraz portali społecznościowych (23%). 26% badanych inspiruje się także tym, co oferują biura podróży.

Wakacje a języki obce

Ponad połowa Polaków deklaruje, że zna język angielski w stopniu przynajmniej komunikatywnym (56%), a 1⁄4 potrafi porozumieć się w języku rosyjskim (24%), nieco mniej twierdzi, że komunikuje się po niemiecku (17%). Wyjeżdżający za granicę częściej deklarują znajomość języków: angielskiego (77%), rosyjskiego (29%), niemieckiego (24%). Tego nie ma w infografice.

Badanie pokazało, że znajomość języków obcych na zagranicznych wyjazdach jest ważna dla Polaków, ponieważ ułatwia komunikację oraz daje im poczucie bezpieczeństwa. Natomiast w grupie badanych, którzy mają już doświadczenie w zagranicznych wojażach 1⁄4 respondentów uważa, że brak znajomości języka nie musi być przeszkodą w podróżowaniu – komentuje Maciej Góralski, CEO Vasco Electronics.

Badani w większości uważają, że znajomość języka obcego na wakacyjnych wyjazdach jest niezbędna (79%). Daje im to możliwość komunikowania się (75%), poczucie bezpieczeństwa (64%) oraz poczucie swobody (62%) i po prostu ułatwia pobyt za granicą (59%).

Brak znajomości języków nie musi być barierą w podróżowaniu. 64% respondentów uważa, że można wspomóc się w komunikacji, korzystając z elektronicznych tłumaczy lub zawsze znajdzie się ktoś, kto pomoże się porozumieć (51%). 40% badanych twierdzi, że można porozumieć się również pozawerbalnie.

Czytaj więcej:  Tłumacze elektroniczne z Polski na największych targach elektroniki

Badanie zostało zrealizowane w okresie 22.05 – 26.05.2023 na reprezentatywna grupie Polaków w wieku 18-70 lat (z uwagi na wiek, płeć, wykształcenie i wielkość miejsca zamieszkania), N=1045, metodą CAWI

PODOBNE WPISY

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

Jeden tłumacz, by zrozumieć cały świat. Vasco rusza w trasę z kamperowcami

3 min czytania
Podróż kamperem to wolność i odkrywanie świata na własnych zasadach. A prawdziwy komfort i niezależność zaczynają się, gdy rozumiemy każdą osobę napotkaną na naszej drodze. Wtedy nawet zwykła rozmowa otwiera przed nami nowe możliwości – tak brzmi przesłanie aktualnej kampanii Vasco Electronics. Ta polska marka od lat pomaga przełamywać bariery językowe na całym globie. Jej…

Polacy na wakacjach chcą mówić w lokalnych językach. Najchętniej wybierają Hiszpanię i Włochy

Polacy na wakacjach chcą mówić w lokalnych językach. Najchętniej wybierają Hiszpanię i Włochy

5 min czytania
Zamiast szybkich objazdówek i zaliczania kolejnych punktów na mapie, coraz częściej w podróży szukamy głębszego kontaktu z lokalną kulturą. Hiszpania i Włochy to dwa najpopularniejsze kierunki wakacyjne latem 2025 wśród osób rezerwujących wyjazd w formule Lot+Hotel  – wynika z danych internetowego biura podróży eSky.pl. Polacy na miejscu coraz częściej wybierają komunikację w języku włoskim lub…

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

Najnowszy Vasco Translator E1 z prestiżową nagrodą Red Dot Design Award oraz dwoma złotymi statuetkami MUSE Design Awards

3 min czytania
Vasco Electronics zostało wyróżnione jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu. Najnowszy produkt marki Vasco Translator E1 otrzymał Red Dot Award: Product Design 2025 w kategorii Communication Technology, zdobywając jednocześnie najwyższe odznaczenie konkursu – Red Dot: Best of the Best. Równocześnie produkty Vasco zostały docenione także w międzynarodowym konkursie MUSE Design Awards. Red Dot…

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

Polska technologia przemawia w ponad 100 językach na Expo 2025 – Vasco Electronics Partnerem Pawilonu Polski

3 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, dołącza do Pawilonu Polski na Expo 2025 w Osace jako jego oficjalny Partner. Przez pół roku urządzenia producenta będą przełamywać bariery językowe, umożliwiając gościom Pawilonu Polskiego komunikację w ponad 100 językach. Od rozmów biznesowych po interakcje z odwiedzającymi – Vasco stanie się cennym wsparciem…

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

Rok dynamicznego rozwoju Vasco Electronics: ekspansja na sześć nowych rynków oraz innowacje produktowe

3 min czytania
Rok 2024 dla Vasco Electronics, europejskiego lidera rynku tłumaczy elektronicznych, był okresem intensywnego wzrostu. Firma zwiększyła sprzedaż o 27% r/r, rozszerzyła działalność o sześć nowych rynków oraz wprowadziła do oferty innowacyjny produkt – słuchawkę tłumaczącą Vasco Translator E1. W 2025 roku portfolio firmy powiększy się o urządzenie tłumaczące z funkcją klonowania głosu i tłumaczenia rozmów…

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

Technologie, które zmieniają globalną komunikację – nowości Vasco na CES 2025

5 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku elektronicznych tłumaczy, po raz kolejny zaprezentował swoje innowacje na największych targach technologicznych świata – CES. Tegoroczne nowości skupiają się na technologiach, które nie tylko usprawniają proces tłumaczenia, ale także zapewniają większą naturalność rozmów. Największe wrażenie wśród odwiedzających zrobiła funkcja klonowania głosu (Vasco My Voice), dzięki której urządzenie może mówić głosem…

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

Vasco Translator E1: Rewolucyjne słuchawki tłumaczące

3 min czytania
Vasco Electronics, polski producent elektronicznych tłumaczy, wprowadza do sprzedaży nowe urządzenie – Vasco Translator E1. Translator Vasco E1 to innowacyjne słuchawki tłumaczące, obsługujące 51 języków z aplikacją Vasco Connect i 64 języki po sparowaniu z Vasco Translator V4, wspierane technologią AI. Słuchawki pozwalają na rozmowę w wielu językach równocześnie. Odpowiadając na różne potrzeby użytkowników, Vasco…

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

Edukacja cyfrowa kluczem do realizacji marzeń seniorów – debata Vasco

5 min czytania
28 listopada w Warszawie odbyła się debata „Seniorzy i nowe technologie w podróży”, zorganizowana przez lidera na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji. Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane wyniki badania o tym samym tytule przeprowadzonego przez Opinia24 na zlecenie Vasco Electronics. Spotkanie zgromadziło ekspertów i przedstawicieli różnych branż, którzy rozmawiali na temat wyzwań i możliwości…

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

Vasco wyróżnione w prestiżowym rankingu Financial Times

3 min czytania
Vasco, lider na rynku tłumaczy elektronicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję, został wyróżniony w prestiżowym rankingu Europe’s Long-Term Growth Champions 2025, opracowanym przez Financial Times i firmę badawczą Statista. Wyróżnienie to podkreśla dynamiczny rozwój Vasco i jej zdolność do długoterminowego wzrostu dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, które odpowiadają na potrzeby zmieniającego się rynku. Europe’s Long-Term Growth Champions 2025…

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

Polskie tłumacze na chińskim rynku. Vasco przełamuje bariery biznesowe w Azji

4 min czytania
Vasco Electronics, lider na rynku tłumaczy elektronicznych opartych na sztucznej inteligencji, ogłasza kolejny krok w globalnej ekspansji. Firma, której urządzenia zdobyły uznanie na rynkach Europy, Ameryki oraz stopniowo zwiększa swoje udziały na rynku Japońskim, wprowadza swoje produkty na wymagający rynek chiński. Eksport polskich produktów do Chin, szczególnie z sektora technologii konsumenckiej, wciąż stanowi rzadkość –…